Érdemes megspórolni a cégautóadót?
automenedzser.hu 2007.07.25. 23:08
A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének
A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést?
© Stiller Ákos | A céges autó ugyanolyan juttatás egy-egy vállalatnál, mint az étkezési jegy: a dolgozó javadalmazásának része. Az adószabályok is természetbeni juttatásnak tekintik, ami után (a közhiedelemmel ellentétben) nem az alkalmazott, hanem autót birtokló cég fizeti a cégautóadót. Az adó összege az autó korától és beszerzési árától függően havonta 6-112 ezer forint (1. táblázat). Ám további költségekkel is számolni kell: a cégautó-adó 25 százalékának megfelelő egészségügyi hozzájárulással (eho) és munkaadói járulékkal (az eho 3 százaléka). A vállalati autóval kapcsolatos költségeket – üzemanyag, értékcsökkenés, bérleti díj – csak így számolhatja el a cég.
A személygépkocsi beszerzési ára |
A beszerzés évében és az azt követő 1-4. évben (Ft) |
A beszerzés évét követő 5. és további években (Ft) |
1-500 000 |
6 000 |
3 000 |
500 001 - 1 000 000 |
8 000 |
4 000 |
1 000 001 - 2 000 000 |
12 000 |
6 000 |
2 000 001 - 3 000 000 |
20 000 |
10 000 |
3 000 001 - 4 000 000 |
26 000 |
13 000 |
4 000 001 - 5 000 000 |
32 000 |
16 000 |
5 000 001 - 8 000 000 |
42 000 |
21 000 |
8 000 001 - 10 000 000 |
60 000 |
30 000 |
10 000 001-15 000 000 |
82 000 |
41 000 |
15 000 001 felett |
112 000 |
56 000 |
Úthasználati díj és a cégautó használatával összefüggő egyéb kiadások
© AP | Külön szabály vonatkozik az úthasználatra jogosító bérletre, jegyre (például az autópálya-matricára) és a cégautó használatával összefüggő más kiadásokra (garázsbérlet díja, parkolási díj). Amennyiben a cégautóadót megfizetik, külön adózni ezek után nem kell. Ugyanakkor előfordulhat, hogy az autópálya-matricát nem cégautóhoz, hanem a magánszemély személygépkocsijához adja a cég; ez esetben kétféle elszámolási forma közül lehet választani. Vagy azt, hogy az úthasználat díja - a magáncélú használat arányában - adóköteles természetbeni juttatásnak számít; vagy azt, hogy a juttató - az üzleti és magánhasználat tételes elkülönítése helyett - az úthasználati díj 50 százalékát tekinti adóköteles bevételnek.
Nem árt tudni, hogy a cég szempontjából - bár az adminisztrációt növeli - mindig előnyösebb, ha tételesen elkülönítik az üzleti és a magáncélú használatot az elszámoláskor. Előfordulhat olyan eset is, hogy a cég éves autópálya-matricát ad a magánszemélynek ajándékba. Ez esetben ahhoz, hogy az adózás jogcíme eldönthető legyen, vizsgálni kell, milyen jogviszony áll fenn a cég és a magánszemély, vagy köztük és más személy között, hiszen a szerzés körülményei döntik el, miként kell majd adózni: tevékenységi alapon, illetve természetbeni juttatásként (mondjuk üzleti ajándék címén) keletkezik-e jövedelem.
A cégautóadót a kifizetőnek havonta meg kell állapítania, valamint az adott hónapot követő hó 12-éig meg kell fizetnie, illetve be kell vallania. Minden olyan hónap, amelyben a cég - bármely rövid időtartamra - magáncélú használatot tett lehetővé, egész hónapnak számít. Adózni is ezután kell.
Fontos szabály azonban, hogy a cégautóadó nem „éves adótétel”: azokra a hónapokra kell fizetni, amikor a magánhasználat miatt természetbeni juttatás keletkezik. Ha például a cég tulajdonában lévő személygépkocsit 11 hónapig kizárólag hivatali célra használják (és ezt a körülményt a vonatkozó dokumentumok is igazolják), egy hónapban pedig magáncélra, anélkül, hogy a használat ellenértékét megtérítenék, akkor csak arra az egy hónapra kell az adót megfizetni. Ám ha az alkalmazott arra az egy hónapra fizet a magánhasználatért, akkor egész évben nem kell cégautóadót fizetni.
|