BIZTONSÁGOSABB SZERZŐDÉSKÖTÉS JANUÁRTÓL
MTI 2007.11.06. 11:09
Januárban hatályba lép a jogügyletek biztonságáról szóló törvény, ami az ügyvédeknek, a közjegyzőknek és a végrehajtóknak is lehetővé teszi, hogy a központi nyilvántartásból ellenőrizzék ügyfeleik személyi adatait.
A nagyobb ügyvédi felelősség és a hamis személyi igazolványok kiszűrése biztonságosabbá teheti az ingatlan adásvételeket és a cégalapításokat is. Az elmúlt években jelentősen megnőtt az okiratokkal való visszaélések, valamint ügyvédek, közjegyzők által készített okiratból eredő jogviták száma. A módosító törvénycsomag értelmében- a technikai feltételek megteremtését követően - 2008. január 1-jétől lehetővé válik, hogy az ügyvéd és a közjegyző a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala nyilvántartásaihoz elektronikus úton csatlakozva összevesse az ügyfél személyi adatait a hivatal nyilvántartásaiban szereplő adatokkal; így elkerülhető lesz az elveszett, ellopott, megsemmisült, hamisított, illetve a nyilvántartásban nem szereplő igazolványok felhasználása.
Az adatok csak hozzájárulással ellenőrizhetők
Az ügyvédek elsősorban az ingatlanügyleteknél és egyes cégügyekben élhetnek majd ezzel a jogosultságukkal. Az adatvédelmi követelmények miatt az ügyvéd az ellenőrzés megkezdése előtt köteles lesz a felet az ellenőrzés lehetőségéről, céljáról és módjáról, a közreműködés megtagadásáról, valamint az ellenőrzött adatok felhasználásáról írásban tájékoztatni. Amennyiben az ügyfél nem járul hozzá az ellenőrzéshez, akkor a nyilvántartásból csak az igazolvány érvényességére vonatkozó adatok kérhetők le. Amennyiben azonban az ügyfél írásban hozzájárul az adatellenőrzéshez, akkor a benne foglalt adatok is ellenőrizhetők lesznek. Fontos garanciális szabály, hogy az ügyvéd köteles azonosításra alkalmas módon megjelölni és nyilvántartást vezetni arról a jogügyletről, amelyben az adatokat kért le központi nyilvántartásból. Amennyiben az ügyvéd meggyőződik arról, hogy az okmányt jogosulatlanul használták fel, bejelentést kell tennie az illetékes rendőrkapitányságon és meg kell tagadnia a közreműködést a jogügyletben.
A közjegyző mindig köteles ellenőrizni az igazolvány érvényességét
A közjegyzők a személyi adatok ellenőrzése tekintetében ugyanolyan jogosultságokkal fognak rendelkezni, mint az ügyvédek, azonban valamennyi közjegyzői okirat elkészítésekor kötelesek lesznek meggyőződni a fél személyazonosságáról, az igazolványának érvényességéről a nyilvántartásokban szereplő adatok lekérésével. Ezért a közjegyzők a jövőben akkor is kötelesek lesznek megtagadni a közreműködést, ha az ügyfél nem szolgáltat adatot személyazonosságának megállapításához, vagy a nyilvántartás adatai nem egyeznek meg a rendelkezésre bocsátott adatokkal, vagy az igazolvány érvénytelen.
Székhelyellenőrzés cégalapításkor
A hatályos szabályozás szerint a cégbíróság ellenőrzi, hogy a cég székhelye megfelelő-e, illetve a cég jogosult-e a használatra. Jövőre azonban az okiratot szerkesztő ügyvédnek vagy közjegyzőnek cégalapításkor nem csak az ügyfelek személyi adatait kell majd ellenőriznie, hanem a cég székhelyeként, telephelyeként, fióktelepeként megjelölt ingatlan megfelelőségét is, valamint azt, hogy ugyanez az ingatlan be van-e már jelentve más cég székhelyéül is.
|